După decenii întregi de opresiune suferită sub regimul comunist sovietic, marele scriitor rus Aleksandr Soljeniţîn a reușit în cele din urmă să emigreze în Occident. A făcut trecerea de la o societate totalitară la una căreia îi plăcea să se autocaracterizeze drept „lumea liberă”, în contrast cu ceea ce se găsea în spatele cortinei de fier. Ca disident față de regimul comunist, Soljeniţîn a trezit firește atenția occidentalilor, care l-au copleșit cu atenție și onoruri, inclusiv premiul Nobel pentru literatură în 1970. Ajuns patru ani mai târziu în vest, unde a avut răgazul să cunoască pe îndelete mecanismele democrațiilor occidentale, Soljeniţîn a dovedit că este un om cu principii și coloană vertebrală, refuzând să se lase instrumentalizat drept un simplu pion într-un război propagandistic. Un altul ar fi făcut probabil sluj, ar fi cântat în struna celor pe care i-ar fi recunoscut astfel drept noii lui stăpâni, dând astfel dovezi de fidelitate față de cei care îi acordaseră toate onorurile.
Și totuși, după câțiva ani în care a ajuns să înțeleagă la perfecție ce înseamnă de fapt lumea occidentală, el ajunge la concluzia că nu o poate privi drept model că alternativă la sistemul comunist.
Într-un celebru discurs ținut în 1978 la universitatea Harvard, îl loc să-și măgulească și să-și perie amfitrionii prin fraze festiviste, de complezență, Soljeniţîn pune degetul pe rană și face o analiză necruțătoare a stării de fapt de atunci. Privind retrospectiv, aproape cinci decenii după aceea, putem constata că el a avut perfectă dreptate. Stările de lucruri pe care el le-a sesizat încă de pe atunci și pe care le-a disecat cu o precizie chirurgicală, s-au amplificat între timp într-un mod metastazic. Da, lumea occidentală de ieri şi de azi (din care acum fac parte şi fostele ţări satelite ale URSS) se autocaracterizează ca fiind una „democratică”, socotindu-se superioară celorlalte orânduiri sociale. Cu toate acestea, diagnosticul lucid al lui Soljeniţîn, pus de pe poziţiile unei concepţii esenţialmente spirituale, scoate în evidenţă o serie de aspecte care de fapt nu fac decât să denote un nivel cu mult inferior faţă de altitudinea la care este capabilă să ajungă spiritul uman.
Trei sunt aspecte principale la care se referă scriitorul rus în celebrul său discurs de la Harvard.
Primul din ele este legalismul înţeles sub forma unui conformism faţă de nişte principii sau paragrafe, sub care se ascund de regulă spiritele mediocre. Acest legalism este şi nota dominantă a Uniunii Europene de azi. Câte decizii politice la nivel naţional nu sunt luate tocmai pentru a se pune în acord cu „directivele europene”, emise de către o Comisie care de fapt nu are nicio legitimitate democratică, membrii acesteia nefiind aleşi prin vot de către cetăţenii asupra destinelor cărora ajung apoi să hotărască? Acelaşi legalism, dus până la ultimele sale consecinţe prin revendicarea de la temeiul „egalităţii în drepturi” şi a „nediscriminării”, este cel care se manifestă mai recent în cadrul politicilor „woke” de promovare a ideologiei LGBTQ şi de subminare a familiei tradiţionale. Dacă în 1978 un orator ca Soljeniţîn a mai fost încă invitat la Harvard, unde a putut rosti un discurs incomod, chiar dacă ulterior criticat, astăzi marile universităţi au devenit bastioane ale corectitudinii politice şi ale „cancel culture”. Un om de factura lui Soljeniţîn ar fi azi pur şi simplu proscris în aceste medii, necum să mai aibă ocazia de a vorbi în faţa unui asemenea public.
Al doilea aspect sesizat în cuvântarea de la Harvard este controlul mass-media şi conformismul ideologic. Observaţiile sale ar fi cel puţin la fel de pertinente şi în prezent, dacă nu cumva situaţia de azi, cu cenzura din mediile sociale, depăşeşte deja cu mult ceea ce îşi imagina Soljeniţîn acum aproape o jumătate de veac (a se vedea cazul lui Pavel Durov, creatorul şi proprietarul Telegram, care a ajuns să fie anchetat pentru că nu a admis imixtiunea guvernelor în conţinutul platformei, sau interdicţia platformei X în Brazilia, pentru a da două exemple recente).
Al treilea aspect care domină societatea occidentală este materialismul acesteia, ca fiind de fapt rădăcina celorlalte două.
Prezentăm mai jos fragmentele în cauză din celebrul discurs al lui Soljeniţîn.
Bogdan Munteanu
Legalismul şi mediocritatea spirituală
Societatea occidentală şi-a ales tipul de organizare cel mai potrivit scopurilor ei, o organizare pe care aş numi-o legalistă. Limitele drepturilor omului şi ale binelui sunt fixate în cadrul unui sistem de legi; aceste limite însă sunt foarte relative. Occidentalii au dobândit o impresionantă uşurinţă în a utiliza, interpreta şi manipula legea, în acelaşi timp în care legile tind să devină mult prea complicat de înţeles pentru o persoană de nivel mediu, fără sprijinul unui specialist. Orice conflict este rezolvat prin recurgerea la litera legii, cea care trebuie să-şi spună ultimul cuvânt. Dacă cineva se situează pe un punct de vedere legal, nimic nu i se poate opune; nimeni nu-i poate atrage atenţia că s-ar putea afla totuşi într-o situaţie ilegitimă. De neconceput să-i vorbeşti despre jenă, reţinere sau renunţarea la aceste drepturi; cât despre a-i cere vreo jertfă sau un gest dezinteresat, asta ar părea cu totul absurd. Nu vom auzi niciodată vorbindu-se despre o abţinere, o renunţare de bună voie. Fiecare luptă pentru a-şi extinde propriile drepturi până la limita extremă a cadrului legal.
Toată viaţa mea am trăit sub un regim comunist şi pot să vă spun că o societate fără o raportare legală obiectivă este ceva absolut îngrozitor. Însă o societate bazată doar pe litera legii, fără să meargă puţin mai departe, eşuează lipsindu-se de folosirea în propriul ei beneficiu a unui spectru mult mai larg de posibilităţi umane. Litera legii este prea rece şi prea formală pentru a avea o influenţă benefică asupra societăţii. Când întreaga viaţă, în ansamblul ei, este înţesată de relaţii în spiritul legii, se degajă o atmosferă de mediocritate spirituală care paralizează şi cele mai nobile elanuri ale omului. Şi va fi pur şi simplu imposibil să facem faţă provocărilor secolului nostru, înarmat ameninţător, doar cu armele unor structuri sociale legaliste.
Astăzi societatea occidentală ne arată că împărăţeşte peste o inegalitate între libertatea de a îndeplini binele şi libertatea de a săvârşi răul. Un bărbat de stat care vrea să facă un lucru efectiv constructiv pentru ţara sa trebuie să acţioneze cu o sumedenie de precauţii, chiar cu timiditate, am putea spune. Încă de la început se izbeşte frontal de mii de critici pripite şi iresponsabile. Se află expus constant directivelor Parlamentului European şi presei. Trebuie să-şi justifice pas cu pas deciziile, cât de bine sunt întemeiate şi lipsite de cea mai mică greşeală. Iar un om excepţional, de mare valoare, care are în cap proiecte neobişnuite şi neaşteptate, nu are nici o şansă să se impună. Încă de la început i se vor întinde mii de capcane. Rezultatul este acela că mediocritatea triumfă sub masca restricţiilor democratice. Este uşor să subminezi de oriunde puterea administrativă şi, de fapt, ea chiar s-a diminuat considerabil în toate ţările occidentale. Apărarea drepturilor individuale a căpătat asemenea proporţii, încât societatea ca atare se află acum complet lipsită de apărare împotriva oricărei iniţiative.
În Apus este timpul de a apăra nu atât drepturile omului, cât mai cu seamă îndatoririle sale. Pe de altă parte, s-a acordat un spaţiu nelimitat unei libertăţi distructive şi iresponsabile. Se adevereşte că societatea nu are decât infime mijloace de apărare în faţa prăpastiei decadenţei umane, bunăoară în ceea ce priveşte proasta folosire a libertăţii în materie de violenţă morală asupra copiilor, prin filme care abundă în pornografie, crime şi groază. Se consideră că toate acestea fac parte din ceea ce numim libertate şi că poate fi contrabalansată, teoretic, prin dreptul pe care aceşti copii îl au să nu se uite sau să respingă asemenea spectacole. Organizarea legalistă a vieţii şi-a dovedit astfel propria sa incapacitate de a se apăra împotriva eroziunii răului…
Manipularea prin presă şi conformismul ideologic. Media confecţionează un „spirit al vremii”
Desigur, presa se bucură şi ea de cea mai mare libertate. Dar ce folos? Ce responsabilitate se exercită asupra jurnalistului sau jurnalului, la întâlnirea cu cititorii săi, ori cu istoria? În cazul în care aceştia au fost înşelaţi prin divulgarea unor informaţii sau concluzii false, ori chiar au contribuit la erori ce s-au comis la cel mai înalt nivel de stat, există un singur caz de jurnal sau jurnalist care să-şi fi exprimat public regretul? Nu, bineînţeles că nu, asta ar afecta vânzările. Din asemenea erori, care pot provoca tot ce e mai rău pentru o naţie, jurnalistul „se scoate”, scapă întotdeauna. Având în vedere că este nevoie de o imediată şi credibilă informare, el se vede nevoit să recurgă la zvonuri, conjuncturi, ipoteze, pentru a umple golurile, şi nimic din toate astea nu e dat la o parte; însă minciunile astea se instalează în memoria cititorului. Câte judecăţi pripite, fără discernământ, superficiale şi înşelătoare sunt astfel emise zilnic, revărsând tulburare asupra cititorului şi lăsându-l pradă ei?
Presa poate juca rolul de opinie publică sau de a amăgi. Aşa se face că vedem terorişti zugrăviţi cu trăsăturile unor eroi, secrete de stat ce ating securitatea naţională divulgate în piaţa publică, sau amestecul fără pic de ruşine în viaţa intimă a persoanelor cunoscute, în virtutea sloganului „toată lumea are dreptul să ştie tot”.
Numai că este un slogan ipocrit, al unei societăţi ipocrite. De o mult mai mare valoare este confiscarea acestui drept, dreptul oamenilor de a nu şti, de a nu vedea sufletul lor dumnezeiesc sufocat de bârfe, prostii şi vorbe în vânt. O persoană care duce o viaţă plină de trudă şi sens nu are deloc nevoie de acest şuvoi apăsător şi neîntrerupt de informaţii […]
Alt lucru care nu va scăpa observatorului sosit din Estul totalitar, cu presa sa riguros univocă: descoperirea unui curent general de idei privilegiate în sânul presei occidentale în ansamblu, un fel de spirit al vremii, după criterii de judecată recunoscute de toţi, de interese comune, suma acestora dând sentimentul nu al unei competiţii, ci al unei uniformităţi. Există poate o libertate nelimitată a presei, dar cu certitudine nu şi una pentru cititor. Ziarele nu fac decât să transmită cu putere şi emfază toate aceste opinii care nu contrazic curentul de opinie dominant.
Fără să aibă nevoie de cenzură, curentele de gândire, de idei la modă sunt separate cu grijă de cele care nu le cântă în strună, iar acestea din urmă, fără a fi propriu-zis interzise, nu au decât puţine şanse să pătrundă printre celelalte reviste literare şi periodice, ori chiar să fie transmise în învăţământul superior. Studenţii voştri sunt liberi în sensul legal al termenului, dar sunt prizonierii idolilor purtaţi goi de entuziasmul modei. Fără să fie vorba, ca în Est, de o violenţă făţişă, această selecţie operată de modă, această nevoie de a te conforma modelelor standardizate, împiedică pe gânditorii cei mai originali să-şi aducă contribuţia lor la viaţa publică şi provoacă apariţia unui primejdios spirit gregar, care se opune unei creşteri în adevăratul sens al cuvântului. În S.U.A. mi s-a întâmplat să primesc scrisori din partea unor persoane de o eminentă inteligenţă… poate un profesor de la un mic colegiu uitat, care ar fi putut contribui mult la renaşterea şi mântuirea ţării sale, dar ţara nu avea cum să-l audă, pentru că mediei nici nu-i trecea prin cap să-i dea cuvântul. Iată ce dă naştere unor puternice prejudecăţi de masă, unei orbiri care, în epoca noastră, este în mod special primejdioasă.
Eroarea materialistă a gândirii moderne
Toată lumea acceptă că Vestul este cel care arată lumii calea către reuşita dezvoltării economice, chiar dacă în aceşti ultimi ani a putut fi serios zdruncinat de o inflaţie haotică. Cu toate astea, o mulţime de oameni din Vest nu sunt satisfăcuţi de societatea în care trăiesc. O desconsideră, sau o acuză că nu se situează la nivelul de maturitate cerut de umanitate. Şi mulţi se simt îndemnaţi să alunece spre socialism, ceea ce reprezintă o tentaţie falsă şi periculoasă. Nădăjduiesc că nimeni dintre cei prezenţi aici nu mă va suspecta că doresc să fac critica sistemului occidental în ideea de a sugera socialismul ca alternativă. Nici gând! Dat fiind că am cunoscut o ţară unde socialismul a fost pus în lucrare, nu mă voi pronunţa câtuşi de puţin pentru o asemenea alternativă […].
Dar de aş fi întrebat invers, dacă aş putea propune Vestul, în stadiul său actual, ca model pentru ţara mea, aş da cu toată onestitatea un răspuns negativ. Nu, nu voi lua societatea voastră drept model de transformare pentru ţara mea. Bineînţeles o societate nu poate să rămână în abisurile anarhiei, cum este cazul ţării mele. Dar este la fel de înjositor pentru o societate să se complacă într-o stare fadă, lipsită de suflet, cum este cazul vostru. După ce a suferit vreme de decenii din pricina violenţei şi agresiunii, sufletul omenesc aspiră la lucruri mai înalte, mai arzătoare, mai pure decât cele oferite astăzi de stereotipiile unei societăţi masificate, modelate prin revoltătoarea invazie a publicităţii comerciale, prin abrutizarea venită prin intermediul televizorului şi printr-o muzică intolerabilă. Toate acestea reprezintă un lucru sensibil pentru numeroşi observatori din orice colţ al planetei. Modul de viaţă occidental reprezintă din ce în ce mai puţin un model de urmat. Sunt simptome relevante prin care istoria lansează avertismente înspre o societate ameninţată ori aflată în pericol. Astfel de avertismente sunt, în cazul de faţă, declinul artelor, sau absenţa unor bărbaţi de stat.
Este imperativ să privim în sus, în ascensiune, scara valorilor umane. Precaritatea ei actuală este înspăimântătoare. Nu mai este posibil ca vechea măsură cu care se cuantifică eficienţa unui preşedinte să se limiteze doar la cât de mulţi bani pot fi câştigaţi, ori la cât de îndreptăţită este construcţia unui gazoduct. Este vorba de o mişcare acceptată de bunăvoie, care să atenueze patimile noastre, o mişcare acceptată cu seninătate, astfel încât umanitatea să se ridice deasupra curentului materialist care a încătuşat lumea. Chiar dacă am reuşit să o ferim a fi distrusă de un război, viaţa noastră trebuie să se schimbe, dacă nu vrem să piară prin propriul ei păcat. Nu ne mai putem lipsi de ceea ce este fundamental pentru viaţă şi societate. Este adevărat că omul se află deasupra tuturor şi a toate? Nu este nici un spirit superior deasupra lui? Activităţile umane şi sociale pot fi ele legitim reglate doar prin expansiunea materială? Avem dreptul de a promova această expansiune în detrimentul integrităţii vieţii noastre spirituale?
Dacă lumea nu a ajuns încă la final, atunci ea atins o etapă hotărâtoare în istoria ei, asemănătoare cu importanţa cotiturii care a dus dinspre Evul Mediu spre Renaştere. Această cotitură pretinde din partea noastră o dragoste spirituală. Va trebui să ne ridicăm la o perspectivă mai înaltă, la o nouă concepţie de viaţă, în care natura noastră carnală să nu mai fie diabolizată, aşa cum s-a întâmplat în Evul Mediu, iar firea noastră spirituală să nu mai fie călcată în picioare, aşa cum s-a întâmplat în epoca modernă. Ascensiunea noastră ne îndreaptă spre o nouă etapă antropologică. Nimeni, pe acest pământ, nu mai are altă soluţie decît să se ridice spre înălţimi. Mereu mai sus.
Aleksandr Soljeniţîn, Harvard, 1978